Joost, Tonijn, Knossos en Heraklion

27 juli 2019 - Heraklion, Griekenland

Vanochtend genieten we vooral van de zon en ons zwembad. Zo hoog als de temperaturen in Nederland de afgelopen dagen zijn geweest, stijgt de temperatuur hier niet, het is prima te doen. Een licht windje maakt het helemaal lekker.

We hebben alle vier ons eigen ligbed met een heerlijk dik matras erop. Luier dan lui kan je hierop niet zijn. Grote parasol er boven als het te warm wordt en als we oververhit dreigen te raken, springen we natuurlijk het water in. We hebben onze opblaas eenhoorn, die door Lisa omgedoopt is als Joost en ons luchtbed om vervolgens zonder enige inspanning toch boven water te blijven drijven.

IMG_4752

Af en toe krijgen we bezoek van Tonijn, onze aangelopen zwerfkat. Enorm aanhankelijk en altijd op zoek naar eten. Lisa en Evi hebben Tonijn Tonijn genoemd omdat zij dat het allerlekkerste vindt, naast de kattenbrokken die natuurlijk ook al zijn gekocht.

IMG_4735

Aan het eind van de middag kleden we ons om en vertrekken we naar Heraklion. De meest oostelijk gelegen grote stad van Kreta. Alvorens Heraklion te bezoeken nemen we eerst een kijkje bij Knossos. Hier is de opgraving van een paleis te zien. Uiteraard allemaal oude stenen, maar ze hebben ook een aantal ruimtes gerestaureerd, zodat je een redelijk beeld krijgt van hoe het er vroeger uit zag. Zeker ook omdat ze fresco's hebben nagemaakt en de zuilen voorzien hebben van de kleuren die ze toendertijd gebruikten.

IMG_4762

IMG_4765

IMG_4774

Na Knossos rijden we door naar Heraklion. Ook hier worden we super vriendelijk bediend op het terras. De Griekse ober neemt uitgebreid de tijd om ons te informeren over allerlei interessante uitstapjes die we nog kunnen maken. Maar ook de uitstapjes die we echt niet moeten doen 😊. De Samaria - kloof waar je als toerist als een sardientjes in een blik rondloopt, is echt "not done" voor hem. We twijfelen nog, maar hebben wel een goed alternatief van hem gekregen.

IMG_4780

IMG_4792

IMG_4802

Na de verfrissing lopen we nog wat rond in Heraklion. Het is er druk, maar wel heel gezellig. Als de terrassen vol lopen, schuiven we ook aan een tafeltje. Vanavond eten we vis. Evi en ik nemen een heel uitgebreide schaal met alle soorten vis van de kaart. Met als pronkstuk de zeebaars, die door de Griekse ober voor ons wordt gefileerd. Lisa en Helen kiezen voor slibtong.

20190726_202008

We sluiten de avond af door een veel te groot maar overheerlijk ijsje bij Da Vinci, de ijskunstenaar van Heraklion te kopen. Van lijnen is inmiddels geen sprake meer, maar dat pakken we na de vakantie wel weer op.

20190726_213058

Morgen bouwen we een rustdagje in en blijven we lekker bij onze eigen koelkast, ons terras en zwembad met onze Joost en Tonijn.

1. Sylvia Lamkin:
    27 juli 2019
    Leuk om jullie weer te volgen! Ziet er goed uit👍😜
  2. Bep Henigë:
    27 juli 2019
    Wat een leuk verhaal weer. We genieten weer mee. Liefs en groetjes aan Joost en Tonijn