Margarites en het heilige Arkadi Klooster

31 juli 2019 - Margarites, Griekenland

Maandag zijn we terug gegaan naar het strand. We hebben een heerlijke dag op de door het appartement aangeboden zonnebedjes direct aan de zee doorgebracht. Boekje gelezen, gepuzzeld, spelletjes gespeeld en lekker bijgeslapen. Wat gegeten, wat gedronken. Alles wat ook hoort bij een heerlijke zonvakantie.

IMG_4863

IMG_4870

IMG_4883

IMG_4878

IMG_4866

Vandaag zijn we dan weer op pad gegaan. We zijn op advies van de ober in Heraklion op zoek gegaan naar het pottenbakkersdorp Margarites.

Hoewel we wat toerisme verwachtten, was het hier heel rustig. Er liepen gelukkig wel wat toeristen (anders zou je helemaal denken dat je niet goed zat), maar het was zeker niet druk.

Veel van de huisjes in Margarites zijn behangen met pottenbakkerscreaties. Van echte potten, mokken en kannen tot aan fraai vormgegeven vissen, zonnen, schilderijen en sieraden. Er zit wel veel verschil in stijl. De ene pottenbakt zoals wij dat vroeger op de kleuterschool deden en maakt er een asbak van en verft de asbak vervolgens in vrolijke Griekse kleuren. Een ander maakt echt de meest prachtige kunstwerken, heel strak of juist heel sierlijk.

IMG_4812

IMG_4817

IMG_4824

Uiteraard is er ook een leuke taverne in Margarites, waar we lekker ijskoude Freddo Espresso en Cappucino bestellen.

Na Margarites rijden we door naar het heilige klooster van Arkadi, een belangrijk symbool voor de inwoners van Kreta. De Byzantijnse keizer Arkadios stichtte het klooster in 1587, maar helaas is er veel verloren gegaan tijdens de onafhankelijkheidsstrijd tegen de Turken. Wel was er nog meer dan voldoende over om mooie plaatjes van te schieten.

IMG_4830

IMG_4857

P1060661

IMG_4850

Helen en Lisa leven zich uiteraard hier op Kreta weer uit in hun hobby. De fotocursus die zij vlak voor de vakantie nog hebben gevolgd, werpt zijn vruchten af.

1. Bep Henigë:
    31 juli 2019
    Mooie foto's van de meiden hoor!
  2. Sylvia Lamkin:
    2 augustus 2019
    Best mooi he Kreta! Mooie blauwe luchten, die ontbreken een beetje hier😞