Goud, grasbrand en een Bobcat

10 augustus 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Op onze laatste volle camperdag rijden we op ons gemakje richting San Francisco. De rit is niet zo heel lang, waardoor we tijd hebben om nog wat Amerika op te snuiven.

GoudmolenWe besluiten langs een oud-gouddelversstadje, Coloma, te rijden. Voor slechts 8 dollar aan parkeerkosten kunnen we het museum bekijken en de her- en nagebouwde gebouwtjes en goudmolens. We lezen over hoe de oorspronkelijke bewoners, de indianen zijn gedood door en gevlucht zijn voor de Europese ziektes die pde Europeanen met zich meebrachten. Hoe de Chinese immigranten hun geluk in Coloma proberen te vinden en hoe John A. Sutter het eerste goud in 1848 in zijn zaagmolen vond. Weer een hele andere kant van Amerika.

Na een uurtje in de bloedhitte te hebben rondgelopen, besluiten we af te gaan koelen bij de rivier. Een brede rivier met aan de oever twee welbespraakte Amerikaanse mannen die met hun hond en koelbox met bier half in het water lekker van hun oude dag genieten.

We hebben alleen maar goede ervaringen met de Amerikanen. Ze zijn ontzettend open en vriendelijk. Heel bereidwillig om je te helpen, de weg te wijzen of iets over het land te vertellen. Na een uurtje trekken we verder.

GrandbrandWe verwachten nog 2 uurtjes te moeten rijden, maar zien op de Google maps app dat er een file van ruim anderhalf uur staat. Dat valt tegen! Inmiddels hebben we geleerd dat alles op twitter terug te vinden is. We vinden iets over een ongeluk dat eerder op de dag is gebeurd, dus gaan er vanuit dat dat de oorzaak is. We besluiten de file te omzeilen en een andere route te nemen. Lang leve Google Maps.

Als we om de file heen gereden zijn en de snelweg weer op willen rijden, zien we enorme grote zwarte wolken en denken eigenlijk dat er een vrachtwagen of zoiets in de brand staat. Lisa gaat weer zoeken op Twitter, want voor een enkele brandende vrachtwagen zijn er teveel zwarte wolken. De wolken blijken een grasbrand te zijn in de nabijheid van de snelweg. Bewoners worden geëvacueerd. We denken alleen de rook te zien, maar als we daadwerkelijk de snelweg op rijden. Zien we het gras branden. (Zie video) Zo dichtbij ... en over zo een groot gedeelte. Aan de delen die al zijn afgebrand zijn, zien we hoe verwoestend de branden zijn.

We zijn zo blij dat het verkeer inmiddels doorrijdt en we de branden snel achter ons kunnen laten. Inmiddels hebben we wel wat vertraging opgelopen en tegen de schemering komen we aan op onze laatste camping. Wederom een prachtige natuurcamping. Als we er bijna via een bochtige weg door het bos zijn, zien we een uit de kluiten gewassen kat lopen met een heel kort staartje. Een mountain lion is het niet, Bobcatdus we lachen er wat om. Geen idee wat het eigenlijk is. Aan de poort vertellen we dat we een grote kat hebben gezien en vragen wat het is. Daar vragen ze enorm door. Het blijkt dat we een Bobcat (rode linx) hebben gezien, een van de gevaarlijkste katten in California en dat er een rapport opgesteld moet worden. We vertellen waar en wanneer we de kat hebben gezien en mogen dan verder.

Op een wat scheef plekje installeren we voor de laatste keer de camper en pakken onze koffers alvast in. Morgenochtend vroeg gaan we de camper inleveren.

1. Annemieke:
    13 augustus 2018
    Wat een spannende laatste dag! Goede reis terug.
  2. Tante Ine:
    14 augustus 2018
    Wat hebben jullie het geweldig gehad! Dit blijft nog lang nagenieten!