Via Yosemite naar Lake Tahoe

8 augustus 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Mono LakeVandaag rijden we dan de alternatieve route in verband met de grote branden.  In plaats van naar het Yosemite park, rijden we naar het Tahoe Lake. Hoewel de Tioga pass (door het Yosemite park) wel open is, is de camping waar wij zouden overnachten gesloten.

We vertrekken bijtijds en brengen eerst een bezoek aan het prachtige Mono Lake. Een geweldig mooi zoutmeer, waar door het stilstaande water enorme zoutpilaren zijn ontstaan. Weer heel anders, maar echt weer heel mooi. Het ruikt ook echt naar de Noordzee. En we zien dezelfde zeemeeuwen, maar ook hele andere vogels.

We kijken af en toe naar boven en zien wat sluierbewolking wat rook van de branden blijkt te zijn. Toch valt het ons erg mee.

Yosemite - Tioga PassRichting de Tioga-pass wordt de rook ook niet echt erger. De wind is ons gunstig gezind, waardoor we besluiten toch een stukje de Tioga-pass op te rijden, het Yosemite park in.

Het Yosemite park is een prachtige groen park met hoge rotsachtige bergen, lieflijke beekjes en prachtige uitzichten. En de eerste 25 miles zijn echt prachtig.

Yosemite - Tioga PassHalverwege het park wordt de rook wel dikker en zijn de uitzichten eigenlijk niet goed zichtbaar meer. De beroemde Half Dome en El Capitan zijn hierdoor helaas niet te zien. Dit doet ons besluiten om terug te rijden naar onze oorspronkelijke route. Maar niet voordat we gezellig gepicknickt hebben bij een van de vele fantastische kleine riviertjes die door Yosemite lopen.

Als we weer op de route naar het Lake Tahoe zitten wordt de rook dikker en dikker. En hebben we wel het gevoel dat we dichtbij een open haardvuur zitten. Kilometers rijden we langs verbrande bomen en zien wat vuur met de natuur doet. Toch hebben we ook gelezen dat sommige vegetatie juist vuur nodig heeft om te kunnen voortbestaan. Dus het gevoel is wat dubbel.

Want ons het meest verbaasd is dat de jaarlijkse verkiezing van de plaatselijke brandweerman wordt gevierd met een grote barbecue. Best bijzonder. Sowieso wordt de brandweerman hier erg geëerd, want bij de supermarkt krijgen alle brandweermannen 10% korting.

Lake TahoeRond 5 uur rijden we weer een nieuwe camping op en binnen een vloek en een zucht staan we weer. Stoeltjes naar buiten, biertjes op tafel. We hebben weer een heerlijke dag achter de rug.

In de vuurkorf stoken we snel een vuurtje, waarbij we het avondeten opeten. De avonden zijn echt quality-time met de kinderen. (Zeker als er geen WiFi beschikbaar is). Lekker kletsen en dromen over de dingen die hen bezig houdt. Ook dat hoort bij vakantie.

1. Margo:
    11 augustus 2018
    Wat een verschil in natuur steeds, echt prachtig