Havenstadje en het lepra eiland

27 juli 2019 - Agios Nikolaos, Griekenland

Agios Nikolas is een klein havenplaatsje in het oosten van Kreta. Aan het eind van de ochtend, na wederom heerlijke pancakes van Lisa bij het ontbijt, stappen we de auto in en rijden via het binnenland naar het plaatsje. Het rijden gaat prima, bochtige maar prima onderhouden wegen en overal tankstations.

IMG_4648

Agios Nikolas is erg leuk. Het heeft een klein binnenmeertje waar je in korte tijd omheen kunt wandelen. Halverwege moet je een trap op omhoog langs het meertje lopen, maar daar vandaan heb je dan ook wel weer een heel mooi uitzicht.

IMG_4652

IMG_4663

P1060575

Er zijn een paar winkelstraatjes en uiteraard heel veel restaurantjes. Bij Kanali eten we lekkere hamburgers en een salade. De obers zijn hier uiterst hoffelijk. Zo leuk om te zien hoe een ieder zijn best doet om het ons naar de zin te maken.

Na de lunch stappen we in de auto richting Plaka. Vandaaruit pakken we een bootje naar Spinalonka, het voormalig lepra-eiland vlak voor de kust van Kreta. We wandelen het eiland binnen een uurtje rond, ons weer op de hoogte stellend van al het leed dat heeft plaats gevonden. Gelukkig komt sinds de middeleeuwen lepra in Nederland al niet meer voor.

IMG_4673

IMG_4681

P1060606

P1060618

Rond 6 uur haalt het vissersbootje ons weer op en brengt ons aan wal. We drinken op een terrasje een lekkere cocktail en rijden vervolgens op ons gemakje naar huis. Weer een leuke dag achter de rug.

P1060632

IMG_4707