Los Angeles

24 juli 2018 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Na een zwoele nacht staan we vroeg op. We gaan naar Hollywood met the Walk of Fame, het uitzicht op het Hollywood-sign en uiteindelijk het strand bij Santa Monica.

Elvis en zijn caddillacWe maken gebruiken van de Lyft, de tegenhanger van Uber, speciaal ontwikkeld voor Europeanen.  Binnen 3 minuten komt onze “driver” voor rijden en stappen we in voor een ritje van toch wel ruim 45 minuten naar Hollywood boulevard. Vlak voor een mega-souvenir winkel stappen we uit. Met zijn cadillac lokt Elvis ons de winkel binnen. Waar werkelijk alles nep en van plastic is. We verbazen ons over de enorme hoeveelheid prul. Enig voordeel aan de winkel is de airco. Inmiddels is het buiten bijna 40 graden.

Toch wagen we ons de zon in en wandelen over de de Walk of Fame met alle namen van sterren gegraveerd in hun eigen roze ster. Natuurlijk lezen we veel namen: Morgan Freeman, Tom Cruise, Mickey Mouse, Michael Jackson, Jannis Joplin en de volledig bekraste ster van Donald Trump.

Halverwege stappen we shoppingmall Hollywood & Highlands in, waarvan we vanaf de 3e etage het “sign” van Hollywood kunnen zien. Eigenlijk is dat ook gewoon nep. Gelukkig hebben we goede camera’s bij ons zodat we sterk in kunnen zoomen en op de foto’s het nog heel wat lijkt. Het is meer de beleving die het zo leuk maakt, dan de letters op de berg op zich.

Lisa met Marilyn MonroeTerug op de Walk of Fame lezen we nog meer namen en spreken Superman, Chewbacca, Mickey Mouse en een aantal verschillende Spidermans ons aan. Uiteraard willen ze voor betaling met ons op de foto. Lisa kiest er echter voor om met Marilyn Monroe op de foto te gaan. Vergane glorie is gratis 😀.

Tegen de middag pakken we opnieuw een taxi, nu richting Santa Monica beach. De taxichauffeur is van oorsprong een Griek en vertelt ons vol enthousiasme over Los Angeles en de route die hij rijdt via Beverly Hills en de wijk Bell Air van Will Smith. Weer worden we perfect afgezet en staan gelijk op de main street. Waar we lekker lunchen. Straatmuzikanten veraangenamen ons verblijf. Veel muzikanten maken gebruik van een versterker, waardoor het geluid echt prima is.

Na de lunch gaan we eerst even shoppen. Evi en ik kopen een zomerjurkje (ja,ja voor straks in Las Vegas) en Lisa een mooie nieuwe Levi’s spijkerbroek. Iedereen blij 😀.

Hoge golvenMaar dan is het toch tijd om lekker even te relaxen aan het strand. Wat een prachtige standen heb je hier. Superbreed en zo weids, dat niemand bij elkaar op het handdoekje zit. De golven zijn meters hoog en de meiden storten zich al snel in de branding. Het is een heel gevecht om overeind of in de buurt van ons plekje te blijven. Natuurlijk wagen Helen en ik ons ook in de golven. De “goodlooking guy van Baywatch” houdt ons goed in de gaten. Het is echt heerlijk. De temperatuur is hier overigens veel beter. Zo een 27 graden met een licht briesje.

Na anderhalf uur stappen we op en wandelen we op ons gemakje richting Venice beach. Hoe dichter we bij Venice beach komen hoe meer straatartiesten we zien. Hoewel straatartiesten? Volgens mij noemen we dat in Nederland zwervers die als ze maximaal high zijn een schilderij maken of andere creatieve uiting doen. Het zijn er ongelooflijk veel, vrijwel allemaal verslaafd en veel gehandicapt. Het is moeilijk te begrijpen dat er totaal geen sociaal netwerk in Amerika is.

We lopen op ons gemakje terug naar de hoofdweg en bestellen weer een taxi. Binnen een klein uurtje zijn we weer op onze bloedhete camping. De airco in de caravan gaat aan, we eten wat, kijken een filmpje en bereiden de lange rit voor morgen voor. Dan gaan we het binnenland in en verlaten de grote steden en de westcoast. Grand Canyon, here we come!

1. Bep Henigë:
    29 juli 2018
    Alweer een geweldig leuk verhaal. We genieten mee!